Christian 4.s tid: Administrative, medisinske og religiøse tiltak mot pest

Samtidig og overlappende med tidens religiøse verdensbilde der hovedårsaken til pest var Guds straff for ulydighet fantes det en medisinsk forklaringstradisjon fra oldtiden som oppfattet pestsmitte som forurenset giftig luft, miasma. Miasma oppstod når naturen var kommet i ubalanse av kometer, vulkanutbrudd og også ved stillestående vann. Mottiltak mot Guds sinne og straff var offisielle prosesjoner og bønner, mottiltak mot byller og spredning av giftig luft var karantene og isolasjon samtidig som urter ble spist, drukket, smurt på byller og røkt for å helbrede å lindre den enkelte. Hvordan henger disse offentlige tiltakene der alle kommer sammen i kirken med karantenetenking i pesttider og miasmatisk smittespredning gjennom luften? Dette var en overgangsperiode der Gud og det religiøse var grunnleggende mens de administrative er på fremmarsj og overvinner pesten i andre halvdel av 1600-tallet.

Christian 4. og administrasjonen hans kunne mønstre flere mottiltak mot pesten enn de religiøse ritualene Magnus Eriksson benyttet i 1349. Staten utviklet seg i løpet av 1600-tallet og ble stadig mer sentralisert og profesjonalisert også på helsefronten. Når forordningen mot pest fra 1625 også ble trykket i Christian 4. recess i 1643 er dette en bekreftelse på at pesttiltak er en normal del av statens ansvar. Den viser omtanke for helse og de svake men først og fremst vitner tiltakene om en overvåkende og kontrollerende vilje som trenger en stabil og frisk befolkning som skal bidra økonomisk med skatter og avgifter og kjempe i kongens mange kriger. De omfattende og kostnadskrevende administrative tiltakene mot pest fra 1590 og fremover viser hvor viktig en stabil og frisk befolkning var.

Det fjerde kapittelet i recessen tar opp hvordan man i kjøpstedene skal forholde seg i tider med pest og smittsom sykdom. Under punkt to gis det anvisninger om hva som er rett å gjøre når det kommer mennesker fra områder med pest. Tiltakene er både religiøse og administrative. For det første skal Gud blidgjøres med bønner og bot for at han skal stoppe pesten, straffen for ulydighet. Folk som kommer fra smitteområdene skal avvises og er det noen som nektes skal de oppholde seg i smittefrie pesthus i fire til fem uker. Skip som kommer fra utenlandske steder skal avvises, de skal ikke losses og mannskapet skal ikke komme i land. Les mer.

Vi kan også lese om stengte grenser.

Har sykdommen kommet til byen, iverksettes grundigere religiøse tiltak for å blidgjøre Guds sinne. Samtidig som de rike til å hjelpe syke og fattige.

Forordning om hvorledis med Liigerne oc des Begrafvelser i denne svage Tid udi Kiøbenhaffn forholdis skal.

Christian 4. iverksatte tiltak som begrenset deltakelse i begravelser og avsperring av hus der det var mistanke om pest. Forordning om hvorledis med Liigerne oc des Begrafvelser i denne svage Tid udi Kiøbenhaffn forholdis skal. I Danmark-Norge & Norge, 1649. [Forordninger 1649-1660], Christiania.

I november 1593 forordnet kongen som landets religiøse overhode offentlige bededager mot pest 4,5,6 februar 1594. Alle menigheter i hele riket ba samtidig om Guds nåde og dette var regnet som et effektivt virkemiddel for å mildne Guds sinne som hadde rammet innbyggerne som pest.

I tillegg til bønner og karantener anbefalte også recessen i 1643 medisinske tiltak. Pestmesteren, apotekere bartskjærer skulle forebygge, utdrive og behandle pest med ulike medikamenter: