Foredrag ved Sandeep Singh.
Varighet: 30 minutter.
Jeg er fyrverkeri av byråkrati
Jeg er så hvit jeg kunne vært på et frimerke på ski
Men jeg har fått det til i Norge da, det får’n si
Mista religion og morsmål, roper bånnski
De to musikksjangrene hiphop og svartmetall kan synes å være et umake par. Men begge startet som subkulturer i uttalt opposisjon til storsamfunnet, og begge har vokst inn i verdensomspennende suksess. Motstanden som ligger til grunn for både hiphop og svartmetall har medvirket til å skape miljø og tilhørighet for folk som på ulikt vis har kjent seg som outsidere i samfunnet. De spesifikke musikalske og estetiske uttrykkene i hver sjanger har fungert som identitetsmarkører og bygd samhold.
Hvordan kan musikk være med og bygge identitet? Kva slags kulturelle og historiske kontekster danner grunnlaget for disse sjangrene?
Ved å se nærmere på to avgjørende album i norsk musikkhistorie – hiphopalbumet Heisann Montebello av Karpe og svartmetallklassikeren A Blaze in the Northern Sky av Darkthrone – utforsker musikkjournalist Sandeep Singh spørsmål om identitet, utenforskap og tilhørighet.
- reflektere over hvordan tekster framstiller møter mellom ulike kulturer
- greie ut om og drøfte norskfaglige eller tverrfaglige temaer muntlig
- analysere uttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og vurdere samspillet mellom dem
- bruke fagkunnskap og presist fagspråk i utforskende samtaler, diskusjoner og muntlige presentasjoner om norskfaglige emner
- gjøre rede for endringer i talespråk i Norge i dag og reflektere over sammenhenger mellom språk, kultur og identitet
- utforske og presentere dagsaktuelle temaer eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for egne og andres meninger og verdier
- gjøre rede for sosialisering og drøfte hvordan identiteten og selvfølelsen til ungdom blir påvirket gjennom sosialisering
- reflektere over likheter og ulikheter i kulturuttrykk, identitet og levesett innenfor og mellom majoritet og minoritet i Norge og Sápmi/Sábme/Sáepmie
- vurdere årsaker til og tiltak som kan forebygge rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer, og drøfte grensene for ytringsfriheten
- Elevene skal kunne se forbindelser mellom kulturuttrykk og identitet
- Elevene skal kunne reflektere over forestillinger om det norske i en tid preget av økt mangfold
- Elevene skal kunne se på musikk som en kanal for motkultur