Foredrag ved Sandeep Singh.
Varighet: 30 minutter.
Dette digitale undervisningsopplegget består av foredrag og oppgavesett med læringsressurser.
Jeg er fyrverkeri av byråkrati
Jeg er så hvit jeg kunne vært på et frimerke på ski
Men jeg har fått det til i Norge da, det får’n si
Mista religion og morsmål, roper bånnski
De to musikksjangrene hiphop og svartmetall kan synes å være et umake par. Men begge startet som subkulturer i uttalt opposisjon til storsamfunnet, og begge har vokst inn i verdensomspennende suksess. Motstanden som ligger til grunn for både hiphop og svartmetall har medvirket til å skape miljø og tilhørighet for folk som på ulikt vis har kjent seg som outsidere i samfunnet. De spesifikke musikalske og estetiske uttrykkene i hver sjanger har fungert som identitetsmarkører og bygd samhold.
Hvordan kan musikk være med og bygge identitet? Kva slags kulturelle og historiske kontekster danner grunnlaget for disse sjangrene?
Ved å se nærmere på to avgjørende album i norsk musikkhistorie – hiphopalbumet Heisann Montebello av Karpe og svartmetallklassikeren A Blaze in the Northern Sky av Darkthrone – utforsker musikkjournalist Sandeep Singh spørsmål om identitet, utenforskap og tilhørighet.
- reflektere over hvordan tekster framstiller møter mellom ulike kulturer
- greie ut om og drøfte norskfaglige eller tverrfaglige temaer muntlig
- analysere uttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og vurdere samspillet mellom dem
- bruke fagkunnskap og presist fagspråk i utforskende samtaler, diskusjoner og muntlige presentasjoner om norskfaglige emner
- gjøre rede for endringer i talespråk i Norge i dag og reflektere over sammenhenger mellom språk, kultur og identitet
- utforske og presentere dagsaktuelle temaer eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for egne og andres meninger og verdier
- gjøre rede for sosialisering og drøfte hvordan identiteten og selvfølelsen til ungdom blir påvirket gjennom sosialisering
- reflektere over likheter og ulikheter i kulturuttrykk, identitet og levesett innenfor og mellom majoritet og minoritet i Norge og Sápmi/Sábme/Sáepmie
- vurdere årsaker til og tiltak som kan forebygge rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer, og drøfte grensene for ytringsfriheten
- utforske og analysere hvordan religioner og livssyn kommer til uttrykk i medier og populærkultur
- gjøre rede for og drøfte aktuelle eksempler på samspillet mellom religion, livssyn og politikk
- Elevene skal kunne se forbindelser mellom kulturuttrykk og identitet
- Elevene skal kunne reflektere over forestillinger om det norske i en tid preget av økt mangfold
- Elevene skal kunne se på musikk som en kanal for motkultur