Foredrag ved Mikkel Berg-Nordlie.
Varighet: 28 minutter.
Den samiske aksjonen mot utbygginga av Alta-Kautokeino-vassdraget på 70- og 80-talet ble et vendepunkt for forholdet mellom det norske og det samiske samfunnet. Men konfliktene rundt naturressursene i Sápmi preger liv og nyhetsbilde også i dag. Demonstrasjonene mot vindturbiner på Fosen i februar 2023 hadde mange fellestrekk med Alta-aksjonen. I begge sakene stod ei kraftutbygging i regi av den norske staten i konflikt med urfolksrettigheter, og i begge sakene var motstanden organisert av samer og naturvernere i fellesskap.
I den tradisjonelle samiske kulturen spiller naturen en viktig rolle både økonomisk og religiøst. I dagens samfunn fungerer de samiske tradisjonsnæringene, som reindrift og fiske, ikke bare som næringsgrunnlag. De danner også et grunnlag og et forsvarsverk for videreføringa av samisk kultur.
Hvordan har tankene rundt eierskap over landområdene i nord endret seg gjennom historia? Hvordan har ideen om den norske nasjonen påvirket samisk kultur og folk? Hvem bestemmer over naturressursene i Sápmi?
Mikkel Berg-Nordlie er forsker med fokus på minoritetsspørsmål og forholdet mellom stat og sivilsamfunn ved OsloMet. I dette foredraget forteller han om forholdet mellom stat, urfolk og natur i Norge og Sápmi.
DETTE LÆRER ELEVENE
- utforske hvordan mennesker har arbeidet for myndiggjøring og frigjøring i norsk og samisk historie, og gjøre rede for hvordan de samtidig har bidratt til utviklingen av demokratiet
- gjøre rede for årsaker til at kolonimakter underla seg landområder, og drøfte konsekvenser for mennesker og samfunn i land og områder som ble kolonisert
- vurdere hvordan mennesket har forholdt seg til naturen, forvaltet og brukt ressurser og bruke historiske perspektiver i samtale om bærekraftige løsninger
- sammenligne ulike framstillinger av en hendelse og reflektere over at historiske framstillinger preges av opphavspersonens ståsted og kontekst
- reflektere over likheter og ulikheter i kulturuttrykk, identitet og levesett innenfor og mellom majoritet og minoritet i Norge og Sápmi/Sábme/Sáepmie
- utforske og presentere dagsaktuelle temaer eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for egne og andres meninger og verdier
- vurdere hvordan utøvelse av makt påvirker enkeltpersoner og samfunn
- utforske en utfordring eller en konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte hvordan utfordringen eller konflikten påvirker forskjellige grupper
- reflektere over hvordan tekster framstiller møter mellom ulike kulturer
- gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster
- gjøre rede for utbredelsen av de samiske språkene i Norge, fornorskingspolitikken og de språklige rettighetene samer har som urfolk
- bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte
- Elevene skal kunne tolke og analysere kilder. Hvordan presenteres samisk kultur i møte med storsamfunnet og norske myndigheter?
- Elevene skal kunne reflektere over samisk historie og samisk rettighetskamp. Hvorfor er det behov for motstand og hvordan kommer samiske motstemmer til uttrykk?