Da lyntoget inntok Bergensbanen

Reisetiden skulle ned til fire timer.

 

Stor var oppstandelsen da en skinnebuss fra det franske storkonsernet Michelin ble lansert på strekningen mellom Bergen og Oslo en junidag i 1939. Tre ganger i uken skulle motorvognen i modernistiske runde former gå. «Lynturen» skulle komme seg på ned mot fire timer het det da den franske krysningen mellom buss og tog ble lansert.

Den dieseldrevne bussen gikk på togskinner og var utstyrt med spesialkonstruerte gummidekk som skulle heve både reisekomfort og hastighet mange hakk. I tillegg dempet de støyen.

Lyntoget hadde 54 sitteplasser og ble en suksess under driften sommeren 1939.

Men alt skulle likevel ikke gå helt på skinner for Michelin i Norge. Slik det rapporteres om i denne filmen fra Ottar Gladtvet, kom reisetiden seg på drøye sju timer. Altså en god del lenger enn de fire timene som man hadde reklamert med under lanseringen. I tillegg ble det rapportert om ventilasjonsproblemer.

Ved krigsutbruddet skal motorvognen ha blitt satt på ukjent sted i Østerdalen. Her ble den stående til krigen var over da den ble sendt tilbake til Frankrike.

Historier fra samlingen

Da Bergensbanen var ung og det ble servert på hvite duker i spisevognen

Filmen «Bergensbanen, Norges viktigste og mest storslagne turistbane» av filmskaperen Ottar Gladtvet viser Bergensbanen og er fra 1925.

"Da Bergensbanen var ung og det ble servert på hvite duker i spisevognen"

Historier fra samlingen

Bli med på togtur Oslo-Trondheim anno 1932!

Vi viser her «Med Dovrebanen til Trondheim» fra 1932 av den norske filmskaperen og pioneren Ottar Gladtvet.

"Bli med på togtur Oslo-Trondheim anno 1932!"

Historier fra samlingen

Norgesferie anno 1934

Reisefilmen «Fra Oslo over Hardangervidda til Hardanger og Sogn» fra 1934 av Ottar Gladtvet starter i Oslo.

"Norgesferie anno 1934"