
Foredrag ved Vegard Sæle Nævdal
Varighet: 23 minutter.
Dette digitale undervisningsopplegget består av foredrag og oppgavesett med læringsressurser.
Lanseres mandag 6. januar 2026.
I mer enn 1000 år har nordmenn vært i kontakt med både nabofolk og mennesker fra langt utenfor våre grenser. I rykk og napp har Norge tatt del i den økende globaliseringen. Handelsveier og varer har endret seg, men handel har ført nordmenn ut i den store, vide verden. Med etterspørsel etter norske ressurser og næringsveier, kommer impulser fra andre land til Norge. Vare- og kulturutvekslingen er gjensidig.
Hva levde vi av før oljen? Hvordan ble «lille Norge» en del av den store verden? Hvorfor er handel ikke bare et økonomisk spørsmål, men også et spørsmål om bærekraft, politikk og etikk?
Dette er sentrale problemstillinger når lektor og formidler ved Nasjonalbiblioteket, Vegard Sæle Nævdal, utforsker glimt fra historien om handelsnasjonen Norge. Her møter vi et Norge som knyttes til verden på godt og vondt, i en tid hvor verden åpnes og europeiske land, inkludert Danmark-Norge, etablerer kolonier i øst og vest. Det er nederlenderne vi handler mest med og som, bokstavelig talt, setter Norge på kartet på 16- og 1700-tallet. Med disse kartene som verktøy, utforsker foredragsholderen avgjørende veiskiller i norsk og internasjonal historie.
DETTE LÆRER ELEVENE
- reflektere over hvorfor historikere deler inn fortiden i perioder og vurdere hvordan vi kan periodisere fortiden på grunnlag av ulike kriterier
- presentere viktige demografiske endringer og vurdere årsaker til disse endringene og virkninger av dem for mennesker og samfunn
- gjøre rede for hvordan handel og økonomiske systemer har påvirket maktforhold og menneskers liv
- utforske hvordan kommunikasjon og kulturmøter har hatt betydning for mennesker i Norge og verden
- drøfte i hvilken grad utviklingen i ulike perioder har vært preget av brudd eller kontinuitet, og vurdere hva som gjør en hendelse i fortiden betydningsfull
- gjøre rede for årsaker til at mennesker har migrert, og diskutere kulturmøtene sett fra ulike perspektiver.
- gjøre rede for årsaker til at kolonimakter underla seg landområder, og drøfte konsekvenser for mennesker og samfunn i land og områder som ble kolonisert
- utforske og presentere geografiske forhold og prosesser ved å bruke ulike kilder, inkludert kart
- reflektere over sin egen ressursbruk og ressursbruken i Norge i et globalt og bærekraftig perspektiv
- Elevene skal kunne gjøre rede for nordmenns kontakt med verden i tidlig moderne tid
- Elevene skal reflektere over årsaker og konsekvenser av vår handelsvirksomhet i fortiden og i vår tid