Makt og tro i Norge fra kristninga til reformasjonen

Hvordan fremstilles forholdet mellom makt og religion i bilder fra ulike perioder? I dette undervisningsopplegget skal elevene analysere bilder fra ulike tidsepoker og presentere analysen for klassen. Opplegget er tilpasset en dobbelttime (2 x 45 minutter), men kan også deles opp eller kuttes ned for å få plass på kortere tid. 

OPPGAVESETT

  1. 1. VIDEOFOREDRAG
  2. Vis filmen Makt og tro i Norge fra kristning til reformasjonen (se over) i fellesskap.  

2. BILDEOPPGAVE

Del elevene i grupper og del ut ett av de 4 vedlagte bildene til hver gruppe sammen med tilhørende artikkel (vedlegg 1, 2, 3 og 4). Det gjør ingen ting om flere grupper har samme bilde. I gruppene skal elevene svare på følgende spørsmål knyttet til bildet fra sin historiske periode:  

  • Når er bildet fra? Hvilken historisk epoke er bildet fra og hva kjennetegner denne historiske epoken? Les medfølgende artikkel for å finne ut mer.   
  • Hva ser du på bildet? Pek på og beskriv så mange elementer i bildet som mulig. Tenk på hva du ser og på hvor de ulike elementene står i forhold til hverandre. Hvordan er lys og farge brukt? Hva er stort og hva er lite? Hva er ikke med på bildet?  
  • Basert på det du har sett og beskrevet på bildet, hva tror du dette bildet prøver å si om hvem som har makt i samfunnet? Hvem har de makt over og hvor kommer makten fra? Hvilken rolle spiller religionen?  
  1. 3. OPPSUMMERING I FELLESSKAP
  2. Be hver gruppe om å legge frem og beskrive sine bilder for resten av klassen. Be de andre gruppene om å følge spesielt med på hvordan de andre gruppene sine bilder skiller seg fra det de selv hadde. Etter alle gruppene har lagt frem sitt bilde, åpnes det for felles diskusjon i klasserommet om: 
  • Hva var forskjellen mellom de fire bildene? 
  • Hva kan de ulike bildene fortelle oss om samfunnet i tidsperioden bildet er fra? 
  • Hva sier bildene om hvem som hadde makt i samfunnet? Og hva kan dere tenke er årsaken til dette? 
  1. 4. INTERNETTOPPGAVE
  2. Etter diskusjonen kan du stille elevene spørsmål om hvordan de tror et slikt bilde ville sett ut i vår tid? Gi elevene mulighet til å komme med noen forslag, før du ber dem fine frem til ett bilde de mener kunne fortalt noe om hvem som har makt i dagens samfunn. Hvordan ønsker de med makt å bli sett? Hvilken rolle spiller religion og tro i vår egen tid? Gi de noen minutter til å lete på nett og diskutere i grupper.  

HVA SKAL ELEVENE LÆRE