• Bokcover UhyrligUhyrlig
    Sjømonstre i kart og litteratur 1491–1895
    Erling Sandmo
    Kr 149,- Bestill

En gang var sjømonstrene en naturlig del av kart og naturhistoriske beretninger. Folk som dro til havs, kunne møte de mest marerittaktige uhyrer i bølgene. I dag er monstrene borte og glemt, eller forvandlet til velkjent fauna. Historiker, forfatter og professor Erling Sandmo forteller her om tjue av havets herskere og om hvordan de til slutt forsvant ned i dypet for godt, idet alle våre frykteligste fantasier bleknet til vitenskapelige sannheter, eller ble forvandlet til myter og røverhistorier.

… et overskudd av viten og formuleringsgledeMorten Strøksnes, Klassekampen

 

  1. Bokcover KvinnekampKvinnekamp
    Foreningen Skuld: Norges første bøllekurs
    Marta Breen
    Kr 193,- Bestill
  • «Dersom det var mulig å reise i tid, er jeg ikke i tvil om hvilken gjeng jeg helst ville ha tilhørt», skriver forfatter Marta Breen: Høsten 1883 dannet Marie Holst, Betzy Børresen, Laura Rømcke, Cecilie Thoresen, Minda Ramm og Anna Bugge foreningen Skuld, som kjempet for at kvinner skulle få rett til å utdanne seg og delta i offentlige debatter. I dag – nær 135 år senere – er det lett å le av holdningene de møtte, som at akademiske studier kunne skade kvinners nerver og hjerner. Sammen satte de seks unge kvinnene i gang en bevegelse som skulle komme til å forandre Norge – og som til slutt ble kronet med seier.

 

  • all verdens kunnskapAll verdens kunnskap
    Leksikon gjennom to tusen år (Forlaget Press)
    redaktører: Siv Frøydis Berg … [et al.] 
    Kr 49,- Bestill

Drømmen om den komplette boken – den som rommer alt vi trenger å vite, all verdens kunnskap -har preget den vestlige kulturen gjennom to tusen år. Etter hvert har drømmen blitt knyttet til enbestemt sjanger: leksikonet. Tunge skinninnbundne bind i bokhyllen, med gullsnitt på ryggen. Har all verdens kunnskap en form, så er det denne. Men hva er egentlig sammenhengen mellom form og innhold? Hvilken kunnskap er samlet mellom permene – og hvordan er den organisert?

 

  • 80 millioner bilder80 millioner bilder
    Norsk kulturhistorisk fotografi 1855–2005 (Forlaget Press)
    198,- Bestill

80 millioner bilder – Norsk kulturhistorisk fotografi 1855-2005 tar utgangspunkt i et mangfoldig kulturarvmateriale og presenterer et unikt utvalg bildeserier som viser fotografiets historiske, sosiale og estetiske betydning. Boken er den mest omfattende presentasjonen av norsk fotografi noensinne. Redaktører og kuratorer er Jonas Ekeberg fra Preus museum og Harald Østgaard Lund fra Nasjonalbiblioteket.

 

  • Bilde fra omslagKåre Kivijärvi. Fotografier 1956–1991 (Nasjonalbiblioteket)
    398,- Bestill

Boken inneholder gjengivelser av et bredt utvalg av Kivijärvis originalnegativer og gir et unikt innsyn i fotografens arbeidsmetoder, både i opptakssituasjonen og i det senere arbeidet med beskjæringer. Boken inneholder også den første større biografiske oversikten over Kivijärvis liv, utarbeidet med utgangspunkt i kunstnerens etterlatte arkiv, samtidig kildemateriale og intervjuer. Resultatet er et helt nytt og mer sammensatt bilde av en av de viktigste kunstnerne i nyere norsk kunsthistorie.

 

  • norske polarheltbilder_Norske polarheltbilder 1888–1928 (Forlaget Press)
    99,- Bestill

De klassiske bildene fra Nansens og Amundsens polarekspedisjoner er blant de mest kjente fotografiene i norsk historie. Men bak mange av bildene skjuler det seg historier de færreste kjenner til. Nyheten om Amundsens seier i kappløpet mot Sørpolen ble for eksempel illustrert i avisene med fotografier av Amundsen i skinnpels i isødet – tatt i strandkanten nedenfor Amundsens villa i Svartskog en fredelig vinterdag.

 

  • PropagandaPropaganda!
    Russiske og norske plakater 1920–1939 (Nasjonalbiblioteket)
    49,- Bestill

Knapt noen kunstform sto sterkere i Russland i årene etter revolusjonen i 1917 enn plakaten. Plakater var massekommunikasjon, som preget gater og byrom over alt i landet med sine slagkraftige budskap. Samtidig ble plakatsjangeren en sentral arena for den russiske avantgarden, som drømte om en kunst som forente form og funksjon, skjønnhet og sannhet, masse og elite. «Plakaten – produsert for massene i millionopplag, plassert på gatene – bringer kunsten til folket», fastslo Vjatsjeslav Polonskij. Også i Norge lot kunstnere, reklamefolk og politiske aktivister seg inspirere av de sovjetiske plakateksperimentene. I denne boken samles for første gang på norsk et bredt utvalg av den fremste russiske plakatkunsten, fra konstruktivistenes formeksperimenter til 1930-tallets sosialrealisme. I tillegg vises noen av de viktigste norske plakatene som tok opp i seg impulsene fra det sovjetiske plakatmediet.