OBS! Dette seminaret blir desverre ikke strømmet direkte, men vi vil legge ut et opptak i etterkant.
Det komiske er et fast innslag i samfunnsdebatten, for eksempel i valgkampen. Man finner det i form av satire, parodi, karikatur og ironi i reklamen, på plakater, bokomslag, avistegninger og fotografier. Som retorisk, visuelt virkemiddel er det ikke et mål i seg selv – så hva skal det komiske egentlig tjene til?
Medvirkende er bibliotekar Hedda Rosenberg og avistegnerne Finn Graff og Roar Hagen. Fra Nasjonalbiblioteket bidrar seksjonsleder Arthur Tennøe, rådgiver Lars Tingelstad og forskningsbibliotekar Martina Gaux.
Program
13:00 Velkommen ved Arthur Tennøe, NB
Så du ler, du? Innledning til seminaret ved Martina Gaux, NB
13:10 – 13:40 Det komiske som mål eller middel ved Hedda Rosenberg
Humor på bokomslag
13:45 – 14:15 Rotter og amalgamation. Politiske karikaturer fra 1820-tallet ved Arthur Tennøe, NB
Pause med forfriskninger
14:35 – 15:20 Det komiske som skalkeskjul og kritisk speil – avistegninger
paneldebatt
Marvin Halleraker, Finn Graff og Roar Hagen i samtale med Martina Gaux
15:20 – 15:40 Vittighetsblader
Ved Lars Tingelstad, NB
15:45 – 16:15 Salgsplakater er ikke som andre plakater – Humor som salgsstrategi ved Martina Gaux, NB