7
nov

Finn Ludt 100 år. Fagseminar og konsert

Onsdag 7. november 2018, at 13:00 – 17:00
Nasjonalbiblioteket

I november 2018 ville komponisten, pianisten og musikkritikeren Finn Ludt (1918–1992) fylt 100 år. I den anledning arrangerer Nasjonalbiblioteket, i samarbeid med Norsk Viseakademi, et fagseminar for å hedre og vise bredden i Ludts kunstnervirke. Finn Ludt var utdannet pianist og komponist ved Musikkonservatoriet i Bergen, med videre studier i Oslo. Han tonesatte et utall dikt og visetekster, og mange er som klassikere å regne innen norsk populærmusikk. I tillegg komponerte han musikk til en rekke musikaler, bl.a. Det Norske Teatrets oppsetning av Alf Prøysens Trost i taklampa (1963). Han var musikkritiker i Morgenbladet, og var involvert i over 50 av Nationaltheatrets oppsetninger.

Leder i Norsk viseakademi, Lars Klevstrand introduserer musikeren og komponisten Finn Ludt før Per Ole Hagen fra Universitetet i Oslo snakker om Ludt i det politiske teatret. Njål Sparbo foredrar om romansekomponisten Finn Ludt før det legges opp til en samtale om Finn Ludt og teatret med Barthold Halle, Tone Danielsen og Per Chr. Revholt. Det blir musikalske innslag underveis, og seminaret avsluttes med en timelang konsert med Klevstrand, Lena Kristin Ellingsen, Arild Andersen og Jørn Øien.

 

Seminaret starter kl. 13.00, og konserten starter klokken 16.00.

 

Velkommen!

 

Om bidragsyterne

Leder for Norsk viseakademi, Lars Klevstrand, er visesanger og komponist med både Spellemann- og Prøysenpris på peishylla. Klevstrand er utdanna ved Norges musikkhøgskole. Han har i flere tiår vært en viktig profil i norsk visemiljø og har siden 1995 vært en av ildsjelene bak visescenen Josefine i Oslo. Han har også arbeidet med kabaret og revy, og har blant annet gjort stor suksess med forestillinger med musikk av Evert Taube og Erik Bye.

 

Per Ole Hagen er cand. philol fra Institutt for musikkvitenskap (IMV) fra 1983, og lektor med pedagogisk seminar fra 1984. Han har arbeidet 5 år i Rikskonsertene og 20 år i NRK.

Han er musiker og kordirigent, samt en dreven konsertfotograf med utstillinger i Polen, Litauen og Sveits. Er for tiden lektor på UiO med musikkbransjefag som spesialfelt.

 

Barthold Halle er en instruktør, dramatiker og tidligere teatersjef ved Oslo Nye Teater. Han hører til det absolutte seniorsjiktet innen norsk teater, der han i høy alder stadig er aktiv. Han står bak 150 oppsetninger som instruktør på teater, opera, radio og på film, samt skrevet sju egne teaterstykker. Halle betegnes som en dynamisk og produktiv instruktør gjennom store deler av etterkrigstiden. I samarbeid med danser og koreograf Edith Roger gjorde han en av sine viktigste oppsetninger; Haugtussa (1958), bygd på Arne Garborgs diktsyklus med musikk av Finn Ludt.

 

Tone Danielsen er skuespiller, har vært ansatt ved Den Nationale Scene, Hålogaland teater og siden 1975 ved Nationaltheatret. Hun har også arbeidet med film og fjernsynsteater, samt i TV-serier som Snøfall (2016). Hun har også levendegjort Blåmor i Jul i Blåfjell. Amandapris i 1985

 

Per Chr. Revholt har vært ansatt som kapellmester ved Nationaltheatret siden 1987 med musikalsk ansvar for langt over hundre forestillinger. Han har også komponert musikk til en rekke oppsetninger. Revholt har hatt engasjementer ved de fleste teatre i Norge og flere oppdrag som komponist for The Royal Shakespeare Company i England. Tildelt Heddaprisen 2007 for tilrettelegging og fremføring av musikken til Tolvskillingsoperaen ved Riksteatret/Teatret Vårt.

 

Njål Sparbo debuterte i 1991, og hans repertoar omfatter romanser, opera, kirkemusikk, tidlig musikk og samtidsmusikk. Han har særlig interesse for samtidsmusikk og er blitt tildelt en rekke priser og stipendier. Som forsker har han hatt Statens arbeidsstipend (1997-1999 og 2005-2008) blant annet for å fordype seg i norsk sangrepertoar. Sparbo har hatt solistengasjementer flere større kor og orkestre i Norge og holdt konserter i Europa, Russland, Japan og USA.

 

Arild Andersen (bass), har vært aktiv jazzmusiker på slutten av 1960årene. Startet i 1982 startet han bandet Masqualero sammen med Jon Christensen, vant tre Spellemannpriser i løpet av de ti neste årene. Fra 1990årene har han hatt som musikalsk tyngdepunkt å kombinere norsk folkemusikk med improvisert musikk. Andersen var «artist in residence» under Moldejazz i 2005. Leder den dag i dag en rekke band.

 

Jørn Øien (piano), er utdannet ved Nord-norsk Musikkkonservatorium, men slo seg senere opp som en av hovedstadens mest benyttede frilans-pianister siste halvdel av 90-tallet. Har vært med å sette Nord-Norge solid på jazzkartet, både med egne band og i samarbeid med en rekke musikere.

 

Lena Kristin Ellingsen (vokal) er skuespiller ved Nationalteateret. Hun ble uteksaminert fra Statens teaterhøgskole i 2004, og har jobbet siden ved Riksteatret, Oslo Nye Teater, Det Norske Teatret og Teatret Vårt i Molde. Ellingsen har spilt i flere norske filmer og NRK-serier og hun vant prisen for Beste kvinnelige skuespiller for sin rolle i Himmelblå under Gullruten 2009. Ellingsen var en del av den kunstneriske ledelsen i Musikklab på Torshovteatret.