Et øye på hver finger
1961
INNHOLD:
En liten episode i grålysningen på Jernbanetorvet i Oslo kaster kosmopolitiske slagskygger over sommeridyllen i en liten garnisonby ved kysten. Det gjelder en ny radarantenne under kodenavnet R.A. 19 X som skal settes i prøvedrift, og i spesialavdelingen som skal delta i øvelsene og stå for vaktholdet er tre karer som har meldt seg frivillig til tjenesten for å kunne spille til dans på badehotellet de kveldene de har perm. Kommandanten har imidlertid en datter Maja, som guttene straks får øynene opp for, men Maja har lært å passe seg for fleipete fyrer i uniform - oppvokst som hun er i en militærleir. Dessuten har hun ganske andre ting å tenke på, hun må skaffe seg en jobb fordi hun ganske enkelt stryker til artium. Skjebnen i form av seks kilo reker griper inn i spillet og hvirvler Maja inn kjøkkenveien til Victoria Hotel, hvor direktør Anatol straks tar hånd om henne på sin spontane måte. Direktør Anatol er opprinnelig italiener og tenker utelukkende på sine gjesters trivsel under mottoet "Et øye på hver finger". Et nytt liv full av viderverdigheter begynner for Maja. Først på kjøkkenet sammen med Rivjernet og Fiffa, hvis livsvisdom strekker seg langt utover suppegrytene, og siden i serveringen og resepsjonen sammen med Minnie som blir hennes bestevenninne. Og da guttene i uniform stadig er i bildet enten i leiren eller på hotellet, kan det ikke nektes at Maja også oppdager nye sider ved dem. Det later imidlertid til at også enkelte gjester på Victoria Hotel har et øye på hver finger. En viss John Miller står i kontakt med en suspekt person ved navn Bredesen, som igjen har sine kontakter med folk som stadig dukker opp på steder, hvor de strengt tatt ikke har noe å gjøre. Og på svabergene tett opptil det militære området utspilles det både dramatiske, spøkfulle og romantiske scener. De militære sjefer er våkne for det som foregår, men likevel er det Maja som kommer til å spille den avgjørende rollen - selv om hun ikke får hundre prosent klaff i sine forsetter. (Fra filmens programhefte)
Produksjonsland:
Norge
Regi:
Nils-Reinhardt Christensen
Manus:
Nils-Reinhardt Christensen
Litterært forelegg:
Ingeborg Storm (Et øye på hver finger [roman])
Foto:
Sverre Bergli
Fotostab:
Kjell Sander (B-foto)
Komponist:
Egil Monn-Iversen
Tekstforfatter (musikk):
Nils-Reinhardt Christensen
Klipp:
Olav Engebretsen
Scenografi:
H.C. Hansen (Dekorasjoner)
Per Schwab (Arkitekt)
Kostymer:
Ingvald Bredangen
Script:
Toril Gording
Sminke:
Ingvald Bredangen
Lyd:
Dagfinn Akselsen
Skuespillere:
Trulte Heide-Steen (Maja Allnes)
Georg Løkkeberg (John Miller)
Turid Balke (Fiffa)
Kjetil Bang-Hansen (russeformannen)
Pelle Bjørgan (sersjanten)
Randi Brænne (madame)
Anja Breien (i sengen)
Frithjof Fearnley (mann med bart)
Tore Foss (generalen)
Tim Gaunt (Hugo, i gruppa The Windjammers)
Geir Sørnes Hansen (gutt med sprettert)
Sverre Holm (i lenestolen)
Ben Joseph Jaquesson (i en radiotelefon)
Sissel Juul (Minnie, serveringsdame)
Henki Kolstad (direktør Anatol)
Erik Lassen (herr Svenson)
Britta Lech-Hanssen (fru Neslund)
Torbjørn Lein (Gustav på fiskeskøyta)
Sven-Erik Libæk (Helge, i gruppa The Windjammers)
Anders Ljono (rektor)
Alf Malland (mørk herre i svart bil)
Tom Remlov (Dag Allnes)
Per Rønningen (i badekåpe)
Nøste Schwab (fru Allnes)
Aud Schønemann (Rivjernet)
Erna Schøyen (fru Matheus)
Henny Skjønberg (vertinnen i Strandveien 104)
Harald Heide Steen (oberst Allnes)
Tor Stokke (Arne Allnes, løytnant)
Wenche Thorsby (Kari)
Harald Tusberg (Hamlet, i gruppa The Windjammers)
Carsten Winger (Bredesen)
Produksjonsselskap:
Norsk Film AS
NRC-Film AS
Produksjonsledelse/-stab:
Bjarne Stokland (Produksjonsleder)
Premiere:
26.12.1961
Lengde:
1 t. 23 min.
Genre:
Spillefilm
Kategori:
Svart/hvitt
Lydfilm
Distribusjon:
Fotorama (Kinodistribusjon)
Gruppe - musikk:
The Windjammers