Nasjonalbiblioteket   English
Flukten fra Dakar
1951
INNHOLD:
30. mai 1940 gled den norske 9.300 tonneren "Lidvard" inn på havna i Dakar med en rislast fra Saigon. 8 dager senere var båten losset og skulle videre til Freetown for å få nye ordre. Men Frankrike kapitulerte for Tyskland, og havnen i Dakar ble blokkert av ubåter. De 25 skipene som lå i havnen, kunne ikke komme unna. Mannskapene på de engelske skipene ble sendt til konsentrasjonsleire, mens de andre ble behandlet nogenlunde bra. 20 av "Lidvard"s 31 mann flyktet under oppholdet, dels med livbåt, dels over land. I september kom slaget om Dakar. "Lidvard" var i ildlinjen, men ble bare mindre skadet. Mannskapet kom helskinnet fra kampen som varte i 3 dager. Etter et belgisk skips forsøk på å rømme, kom franskmennene ombord for å fjerne startrørene på motoren. Uten kapteinens vitende hadde imidlertid maskinsjef Smørdal samlet sammen jernskrap for å lage nye startrør. Åtte måneders hard arbeid gikk med på å lage tro kopier av rørene, tro på ett punkt nær: De nye rørene tålte ikke trykk. Da rørene var ferdige ble kapteinen satt inn i planene. Han dro i land og fortalte franskmennene at hvis ikke motoren på skipet snart fikk en dags prøvekjøring, ville den bli helt ubrukelig om kort tid. Fire franskmenn kom ombord med rørene. Motoren ble satt igang og franskmennene invitert på god mat og drikke. Da de dro i land, la de ikke merke til at de hadde fått med seg de falske startrørene. I seks dager ventet mannskapet på at det skulle bli søndag. Sjansen var størst for å unnslippe da. Om natten søndag 27. juli 1941 ble motoren starten. Ankerspillet var allerede i løpet av ettermiddagen trukket så langt at ankeret hang rett ned. Å hive ankeret utløste derfor ikke så mye bråk som vanlig. Havnen var mørk og skipene mørklagt. "Lidvard" ble styrt utenom første ubåtnett og over det andre. Motoren ble slått av. Kaptein Lindtner hadde fått tak i 40 tonn olje til koking og lys. Drikkevann-tankene hadde de delvis måttet tømme for å komme over det andre ubåtnettet. Hverken slagskipet "Richelieu", destroyere, fortene eller vakten på land hørte at "Lidvard" forsvant. Først mandag fikk "Lidvard" kontakt med et fransk patruljeskip som åpnet ild. Men "Lidvard" klarte å komme unna, og da kapteinen telegraferte etter hjelp, kom en britisk krysser som eksorterte "Lidvard" til Freetown. (Fra programheftet)
Produksjonsland:
Norge
Andre titler:
The escape from Dakar
Regi:
Titus Vibe-Müller
Registab:
Eiliv Odde Hauge (Regiassistent)
Henry C. Bonniere (fransk supervisor)
Manus:
Eiliv Odde Hauge
Foto:
Per Gunnar Jonson
Fotostab:
Erling Kristoffersen (B-foto)
Bernhard Daillencourt (Kamerassistent)
Fotograf (stillbilder):
Erik Schibbye
Lys:
Frank Menskau (lysmester)
Komponist:
Gunnar Sønstevold (Dakar-valsen [melodi])
Gunnar Sønstevold
Tekstforfatter (musikk):
Julius Hougen (Dakar-valsen [melodi])
Klipp:
Titus Vibe-Müller
Scenografi:
Finn Hegle
H.C. Hansen (Dekorasjoner)
Script:
Hjørdis Heise
Sminke:
Vera Hall
Lyd:
Arne Holm (lydingeniør)
Skuespillere:
Nicolai Fredrik Lindtner (kaptein)
Kåre Wicklund (førstestyrmann)
Harald Askildsen ("Kvarten")
Brynjulf Berger (en tredje kaptein)
Per Christensen (dekksgutt)
Stig Egede-Nissen (annenmaskinist)
Ingolf Erevik (motormann)
Leif Evensen ("Fløyta")
Harald Gundersen (tredjemaskinist)
Karl Haraldstad (tredjestyrmann)
Alf G. Henriksen (annenstyrmann)
Georges Hubert (3. politioffiser)
Claude Lansac (2. underoffiser)
Maurice Lesoil (1. politioffiser)
Philippe Mareuil (1. underoffiser)
André Piagét (kjøkkensjef)
Roger Rafal (2. politioffiser)
Arlette Sauvage (barpike)
Eugen Skjønberg (en annen kaptein)
Bjarne Smørdal (maskinsjef)
Ahméd Taorénm (messegutt)
Produksjonsselskap:
P.K. 12 Film Ltd.
Produksjonsledelse/-stab:
Rolf W. Popp (Produksjonssjef)
Innspillingsledelse/-stab:
Martin S. Knutsen (Inspisient)
Premiere:
15.10.1951
Lengde:
1 t. 41 min.
Genre:
Spillefilm
Kategori:
Svart/hvitt
Lydfilm
Distribusjon:
Fotorama (Kinodistribusjon)