Nasjonalbiblioteket og felles biblioteklogo

I løpet av de siste ukene har det vært en debatt om en felles biblioteklogo for alle landets bibliotek bl.a. i Bok og bibliotek, Morgenbladet og Aftenposten. Saken har også vært fulgt opp med en rekke innlegg på biblioteklista.

Bakgrunnen for saken er at Nasjonalbiblioteket på et seminar om merkevarebygging på Bibliotekmøtet i Stavanger svarte nei på spørsmålet om vi ville sette i gang arbeidet med å utarbeide en nasjonal biblioteklogo. I den forbindelse kan være riktig å presisere at det ikke har vært rettet noen henvendelse til Nasjonalbiblioteket om å lage felles logo for norske bibliotek.

Nasjonalbiblioteket mener merkevarebygging av bibliotek er viktig. Vi har også støttet, og vil helt sikkert fortsette å støtte, prosjekter som arbeider med å styrke merkevaren bibliotek. Merkevarebygging må forankres i det enkelte lokale bibliotek. Et mulig resultat av lokalt forankret merkevarearbeid kan være utvikling av logo. Erfaringene fra prosjekt i Norge og ikke minst fra prosjektet på Norrlandsbiblioteket som er nevnt i debatten viser hvor viktig den lokale forankringen er. Norrlandsbibliotekets B er da heller ikke foreslått som noen nasjonal logo i Sverige. Heller ikke i det danske fellesnasjonale prosjektet om koordinert markedsføring av bibliotekene ble det forslått noen nasjonal logo.

Det virker som det er flere diskusjoner som inngår i debatten om nasjonal biblioteklogo. Det kan derfor være grunn til å forsøke å rydde litt opp.

Skilting: Veien til biblioteket er mange steder dårlig skiltet og ofte er det også dårlig med skilt på selve bibliotekbygningen. Dette er et kommunalt ansvar.

Felles skilt: I dag finnes serviceskilt med for eksempel symbol for museer/gallerier eller vegvisningsskilt for svømmehall disse er beskrevet på vegvesenet sine nettsider. Det er samferdselsdepartementet som vedtar hvilke skilt som skal tas i bruk. Det er normalt Vegdirektoratet som står for gjennomføringen av aktuelle høringer knyttet til forslag om skilt. Det er ikke helt uvanlig at Vegdirektoratet mottar forslag til endringer fra ulike eksterne instanser/organer. Når det gjelder den konkrete utformingen av symboler, bestemmes den oftest av Vegdirektoratet.

Logo: Logo er et varemerke for en bedrift/virksomhet. Flere norske bibliotek har egen logo, de fleste folkebibliotekene bruker kommunevåpenet på lik linje med resten av kommunens virksomhet. For lokalsamfunnet og brukerne er folkebiblioteket først og fremst lokalt.

Merkevaren bibliotek står sterkt i befolkningen det viser både bruken av bibliotek og bibliotekets plassering i ulike omdømmemålinger. Likevel er det mange som ikke kjenner til bibliotekenes tilbud. Nasjonalbiblioteket vil fortsette vårt arbeide med å styrke biblioteket som merkevare bl.a. gjennom prosjektmidler for å utvikle bibliotekenes tilbud til brukerne.

Bokmerk permalenken.

En kommentar til Nasjonalbiblioteket og felles biblioteklogo

  1. Plinius sier:

    I denne diskusjonen om lokal eller nasjonal merkevarebygging har jeg lyst til å minne om de store kampanjene knyttet til logoen @your library.

    Den amerikanske kampanjen finnes her: http://atyourlibrary.org/

    IFLA-kampansjen er her: http://www.ifla.org/at-your-library

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Kommentarer til blogginnleggene skal undertegnes med fullt navn.
Anonyme eller useriøse kommentarer vil bli fjernet fra siden.

*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>