Reisebrev fra USA: Dag 2

Jeg var på besøk hos Dewey-redaksjonen i Washington DC i uke 21. Legger med dette ut reisebrevene jeg sendte hjem hver kveld til redaksjonsgruppen vår her på NB.

Hei

Veldig bra dag med masse informasjon å fordøye i dag óg!

Startet dagen med et møte med Rebecca ang. spørsmålene du ga meg, Marianne, om klassifisering av div. musikk-trykk:

  • Til det første spørsmålet om generelle sangbøker bør klassifiseres med en
    eller flere stemmer, skal man velge flere stemmer– jo mindre det
    spesifikt står at sangene er til én stemme. Dvs. 782.5-782.9 er default
    her.
  • Til spørsmål nummer to om klassifiseringen av noter: Rebecca var enig i at
    manualinnførselen var tvetydig og motsa flow-chart’en. Det er
    flow-chart’en vi skal følge her. Hun skal se på hvordan hun kan klargjøre
    manualinnførselen.
  • Ellers fikk jeg en veldig fin innføring i tanken bak fasetteringen av
    780-musikk– Rebecca står bak mye av arbeidet her. Veldig interessant–
    spes. for en som har fordypet seg i fasettert klassifikasjon. Snakke også
    en del om muligheten for å automatisere denne tabellen i webdewey, og på
    måter man kan utnytte seg av klassenumre her med bruk av 765/085 feltet.
    Her fikk jeg også vite litt om vanskelighetene som finnes i registreringen
    av data i 765-feltet.
  • Spurte ellers om dyp-klassifisering av musikkgenrer. Tankegangen har vært at det er altfor flytende å dypklassifisere musikkgenrer (feks forskjellige typer
    rock og pop og jazz osv) og samtidig beholde hierarkiens integritet, men
    at man står fritt fram til å legge til registertermer til hver genre. Så
    her kan dere populærmusikkeksperter i gruppen glede dere. :-)

Neste møtet var sammen med Joan og angikk utvidelser og forkortelser.

  • Når det gjelder de geografiske utvidelsene våres i H2, må vi prøve å utrede dette
    nærmere. Det er viktig at løsningen vår er riktig, dersom andre skal bruke
    dataene våres. Dette må vi få sett på så snart som mulig, slik at vi
    finner en løsning. Jeg tenker at dersom vi må endre på mange numre, er det
    best å informere om dette så snart som mulig (samtidig med varslingen om
    endringen i historiske perioder i norden).
  • I kontrast: Gode nyheter ang. forkortelsen av steder i USA: De vil gjerne
    forkorte USA for oss. Dermed får de eksperimentert litt med problemområder
    i automatiserte forkortelser, som plasseringen av nasjonalparker, elver,
    osv. Det vi må tenke på er: Dersom vi forkorter på delstatsnivå, finnes
    det noen byer eller andre mindre enheter som vi vil inkludere?

Lunsj med Joan og så et langt telefonmøte sammen med Joan og Michael Panzer om tekniske aspekter ved arbeidet vårt. Kort oppsumert: Fikk en innføring i historien
bak dagens distribution server og oversettelsesprogramvare, og deltok i en lengre diskusjon om hvordan vi kan utnytte oss av deweynumre i “discovery”-services. Tydelig at det er flere som vil ha MelvilSearch-lignende programmer, men vi diskuterte at de fleste vil antakeligvis ha mye mer enn bare browse-funksjonen som per i dag tilbys der.
Snakket en del om hvordan man kan bruke 765-feltet, og om hvordan OCLC kan tilby data via en API eller som Linked data. Mye snakk om å koble arbeid her til arbeid med utviklingen av worldcat, med bruk av worldcatAPI’en. Her kan utviklere fra Bibsys, Libris, BL og OCLC dra nytte fra hverandre. Bør ta en samtale til med BIBSYS.

Deretter nok et møte med Joan, denne gangen ang. regler for tilføyelser av noter i den
norske oversettelsen.

  • Her må vi alltid henvende oss til EPC (via Joan og co) dersom vi vil legge til
    eller slette en note (gjelder alle noter og henvendelser, bortsett fra  se-også henvendelser).
  • Når det gjelder se også-henvendelser, kan vi godt slette de som ikke gjelder for norsk språk, men vi bør si ifra for de prøver å kartlegge bruken av se også relasjoner.

Snakket også om H1–0712 kontra H1–0715. Joan vil gjerne se nærmere på dette, blant annet på hvordan tekniske skoler er definert internasjonalt. Tror ikke det blir veldig komplisert her, men hun ville sjekke noe.

Til slutt: møte med Winton ang. 796.x kontra 91x og ang. 636.707 kontra 636.7088.

796.x kontra 91x:

  • 796 brukes når fokuset er på aktiviteten. Litt som dere sa: at stiene er beskrevet basert på vanskelighetsgrad, osv. Med en gang severdighetene tar fokus, klassifiseres det i 91x. Dersom man er i tvil, klassifiseres det i 91x.
  • Han kom med en god analogi: Dersom en familie vil ta en biltur gjennom Frankrike, ser man etter bøker i 91x, ikke i nummeret for kjøring av biler. Samme gjelder for sykling og gåturer. Det er kun når det er fokus på kjøring, sykling, gåing som aktivitet at disse skal klassifiseres is 79x.

636.707 kontra 636.7088:

  • Her er det akkuratt som du gjettet, Marianne. Dersom det er snakk om oppdra en valp til å bli et kjæledyr, skal det i .7088. Dersom det ikke er med dette bestemte formålet, skal det i .707.
  • Winton mener det blir litt vanskelig å tolke hva hensikten med bøkene i listen med titler om valpeoppdragelse er. Han tenker at klassifikator i hvert tilfelle har sjekket for å se hva formålet er..
  • Nok en analogi her: Se på child rearing og child training tallene…

I morgen blir det møter med Joan om mapping og historikk, og om tidsplanen vår ang. første publiseringen av en norsk webDewey (og tidsplanen generelt). Så blir det møter med Rebecca og Juli om norsk litteratur og språk. Deretter blir det lunsj med sjefen for Dewey på LoC (og Joan). Skal delta på et Editorial Meeting på ettermiddagen og avslutte arbeidsdagen med et tlfmøte med DNB (det tyske nasjonalbiblioteket). Så blir det middag sammen med Joan og noen andre. :-)

Setter pris på snar tilbakemelding ang. litteratur og språk, spes. om språkstridnummeret.

Håper ellers dere har det fint!

Vennlig hilsen

Elise

Bokmerk permalenken.

En kommentar til Reisebrev fra USA: Dag 2

  1. Mycket intressant läsning i dina resebrev. En hel del har vi också funderat över, t.ex. 796.x kontra 91x.

    Vill gärna veta mer om hur ni tänker er att använda de segmenterade numren. Har förstått att ni inkluderar de fälten i den norska WebDewey.

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>