Historisk tilbakeblikk under Kortfilmfestivalen
16. juni 2014
Av: Nina Bræin
 

Fredag 13. juni gikk spesialprogrammet Kvinnefortellinger – novellefilm av kvinnelige regissører 1967–1983 av stabelen under den 37. Kortfilmfestivalen i Grimstad. Fire nyrestaurerte norske novellefilmer ble vist under arrangementet, som var det første i rekken av filmhistoriske program Kortfilmfestivalen og Nasjonalbiblioteket vil samarbeide om i årene fremover.

Professor Gunnar Iversen ved NTNU introduserte filmene i programmet: Vokse opp (1967) av Anja Breien, Ukeslutt (1974) av Laila Mikkelsen, Regn (1975) av Vibeke Løkkeberg og Du er ikke alene (1983) av Eva Dahr og Eva Isaksen. Anja Breien og Vibeke Løkkeberg var til stede og fortalte om arbeidet med filmene og hvordan det var å komme inn som kvinne i den mannsdominerte filmbransjen på 1960- og 70-tallet.

Breiens første film

Anja Breien. Foto: Kortfilmfestivalen

Vokse opp var Anja Breiens første film som regissør. Filmen bygger på sagnet om Jostedalsrypa, en historie Anja Breien var flasket opp med fra sine fjellturer med faren i området under oppveksten. Filmen ble spilt inn på mange locations i fjellene i Sogn og Fjordane, og i De Heibergske Samlinger på Sogn Folkemuseum. Jenta som spilte Jostedalsrypa fant Breien i distriktet, og hun brukte nesten bare lokale amatører i rollebesetningen. Anja Breien husker at det var en fin stemning på settet.

– Mennene som spilte i filmen hadde nesten ikke sett et kamera før, forteller Anja Breien. – Breføreren i filmen var en ekte brefører, og mennene som spilte i filmen sov ute på breen om natten under innspillingen. Jeg forelsket meg nok litt i dem, for jeg lot dialogscenene bli litt for lange.

Filmen er i svart-hvitt, og har et stilisert uttrykk. Visuelt dveler den ved former og teksturer. Den har nesten ikke dialog, og Jan Johansons musikk var relativt eksperimentell med bruk at bukkehorn og steiner. Anja Breien husker at han sa: – Enten blir dette veldig bra eller veldig dårlig.

Vibeke Løkkeberg berømmer Anja Breiens film for å formidle autentisitet. Hun synes dagens filmskapere som jobber med historisk materiale burde se den og ta dette med seg videre.

Strabasiøs debut
Løkkebergs egen film, Regn, er basert på en novelle av Torborg Nedreaas med samme tittel. Løkkeberg beskriver sin debut som filmregissør på midten av 1970-tallet som strabasiøs.

Gunnar Iversen i samtale med Vibeke Løkkeberg. Foto: Kortfilmfestivalen

– Vi var midt i en sterkt feministisk tid. Jeg skulle ha barn og måtte bli ferdig med filminnspillingen før fødselen. Men under researchen ble jeg veldig syk, og fikk eldstedatteren min to måneder før tiden. Filminnspillingen var satt til en viss dato, og hvis jeg ikke fikk gjort det da, ble det ikke gjort. Første dag på filmsettet var tre uker etter fødselen, samme dag som datteren min kom ut av sykehuset. Min mor og min tante måtte være til stede, mens jeg ga bryst innimellom.  Det var virkelig en prøve på hva kvinner skulle greie, forteller Løkkeberg.

Italiensk koloritt
Gunnar Iversen forteller at Regn var en av de første barndomsskildringene på film i Norge. I festivalkatalogen beskrives filmen som «en av de såreste og mest stemningsfulle oppvekstskildringene i norsk filmhistorie». Filmen var en forstudie til Vibeke Løkkebergs kritikerroste spillefilm Løperjenten fra 1981.

Handlingen er lagt til Bergen under 1. verdenskrig, og Vibeke Løkkeberg ønsket å gjenskape det gatelivet hun husket fra sin egen barndom. – Det var en nesten italiensk koloritt i Bergen da jeg var liten, og det ville jeg fange opp, forteller hun.

Vibeke Løkkeberg spilte selv i filmen, og brukte som Anja Breien amatører i de fleste rollene for å gi filmen et autentisk preg.– Jeg brukte profesjonelle skuespiller i rollene som foreldrene fordi de skulle tilhøre borgerskapet, og da er det på sin plass at de legger frem replikkene sine. Men de andre skulle tilhøre den bråkete, fattige arbeiderklassen, forteller Løkkeberg.

Dårlige vilkår for kvinnelige regissører
Vibeke Løkkeberg mener at det er for dårlige vilkår for kvinnelige regissører fra hennes generasjon i Norge, og at det er et tap at disse regissørene ikke får laget film. – Norge har alle muligheter til å kunne bruke de kvinnelige regissørene, men kaster dem når de fyller femti, sier Løkkeberg.

Tre av novellefilm-regissørene hadde dessverre ikke mulighet til å være til stede på festivalen, men filmene fikk god mottakelse og skapte ivrige samtaler blant publikum i pausen. Gunnar Iversen leste opp en hilsen til festivalpublikummet fra Eva Isaksen og Eva Dahr.

Se Gunnar Iversens samtaler med Anja Breien og Vibeke Løkkeberg på Vimeo.
Anja Breien: https://vimeo.com/98208598
Vibeke Løkkeberg: https://vimeo.com/98208563

Les mer om Kortfilmfestivalen i Grimstad

samlingen nettsidene
Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2012 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.