bjornson-topper bjornson-topper

Om dette oppgavesettet


Av Ingjerd Skrede


23.01.2013 19:49

Oppgavene i skoleprosjektet tar utgangspunkt i flere av målene i læreplanen, slik at elevene kan jobbe med Bjørnson, samtidig som de jobber med kompetansemålene i blant annet norsk og samfunnsfag.

Noen av oppgavene kan elevene gjøre etter å ha sett nettutstillingen som ble laget til Bjørnsonåret 2010. Nettutstillingen finner du på forsiden av www.bjørnstjerne.no. Andre oppgaver forutsetter at de har lest eller sett noe av det Bjørnson skrev, eller at de må søke etter informasjon andre steder, for eksempel på Internett, i aviser eller på biblioteket. De har vi kalt Gå videre. (Alle bøkene Bjørnson har gitt ut, ligger på denne nettsiden). Det er opp til læreren å organisere hvordan elevene skal jobbe med enkelte av oppgavene (samarbeid, en og en, muntlig eller skriftlig, som lekse og så videre), og også hvor mye de skal gjøre ut av dem.
Grunnlaget for oppgavene finner du i nettutstillingen ”Bautaen Bjørnson. Stridsmann, fredsvenn, dikterhøvding”. Alle skoleelever fra 1.–13. trinn kan gå inn på sidene, men utstillingen er mest relevant for elever fra mellomtrinnet og opp. Oppgavene er laget med tanke på at elevene skal kunne jobbe med Bjørnson på en kreativ og selvstendig måte, og at de kanskje kan oppdage at mye av det Bjørnson tenkte, mente og skrev om, også er aktuelt i dag.

Oppgavene er utarbeidet av Anne Marit Hansen


Share

Bjørnson i media